۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۲۱:۳۰

رییس سازمان جهاد کشاورزی:

۴ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در قزوین تولید می‌شود

۴ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در قزوین تولید می‌شود

قزوین – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تولید ۴ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در قزوین خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر فاطمه خمسه در کمیته سازگاری با کم‌آبی استان قزوین که به صورت ویدئو کنفرانسی مسئولان کشوری و عصر امروز در سالن جلسات دفتر این معاونت برگزار شد، با بیان اینکه استان قزوین ۴۸۹ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد، گفت: این استان بیش از ۴.۵ میلیون تن از محصولات کشاورزی را در حوزه‌های زراعی، دامی و باغی تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: استان قزوین تنها یک درصد از مساحت کشور را دارد اما با این حال تولید محصولات کشاورزی آن حدود ۴.۵ برابر مساحت استان است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تمام برنامه‌ها در زمینه الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی استان قزوین بر اساس برنامه‌های سال ۸۸ نوشته شده است، عنوان کرد: موضوع کاهش مصرف آب بر اساس آمار، طی ۱۰ سال گذشته با فراز و نشیب‌های متعددی روبرو بوده است.

خمسه خاطرنشان کرد: چاه‌های غیر مجاز زیادی در این ۱۰ سال حفر و پلمپ شده‌اند در حالی‌که همچنین در این یک دهه با تغییرات اقلیمی فراوانی مواجه شده‌ایم که هیچیک در برنامه‌ها لحاظ نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین با اشاره به انتقال آب از سد طالقان به تهران گفت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی کلاس A استان قزوین دقیقاً زیر کانال آب طالقان قرار دارد که بیش از ۱۰ هزار بهره‌بردار از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین تولیدات گندم، جو، کلزا و ذرت استان قزوین در این اراضی انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر آب کانال طالقان به تهران منتقل شود با مشکلات عظیم سطح زیر کشت مواجه می‌شویم.

خمسه عنوان کرد: این عمل میزان تولید استان قزوین را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سد نهب امسال به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به ۸۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره‌سازی می‌شود، گفت: مقدار زیادی از این ۸۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم حداقل ۵ میلیون متر مکعب از ظرفیت این سد را برای ۳۲۰ هکتار از گلخانه نودهک که بزرگترین گلخانه در منطقه محسوب می‌شود، اختصاص دهند.

کد خبر 5068652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha